Önceki Sayfa
Celik Nedir


Çelik Konstrüksiyon Üretim, Proje

  • Her türlü çelik konstrüksiyon proje, proje danışmanlık hizmeti.
  • Projeye göre çelik konstrüksiyon imalat.
  • Çelik konstrüksiyon montaj.
  • Torna ve Freze imalat.
  • Gazaltı Kaynak.

Yapı optimizasyonu

Halihazırdaki çelik projenizi optimize edelim, tasarladığımız sistem ağırlığı mevcut tasarımınızın ağırlığının % 15 altında olmaz ise projeniz ücretsiz.

Çelik taşıyıcı sistemler betonarme sistemlere göre belirli üstünlükler sergilerler. Yüksek dayanımları ve tasarımlarının hafif olması sebebiyle asgari düzeyde deprem yüklerine maruz kalmaları bu üstünlüklerin başında gelir. Çeliğin malzeme özelliği olarak çekme ve basınç mukavemetlerinin eşit olması itibarı ile, çekme mukavemeti daha düşük malzemelerle yapılamayan sistemler için iyi bir çözüm yolu olarak düşünülebilir.

Şantiyede ya da atölyede imalatı gerçekleştirilen çelik elemanların montajı hızlıdır. Betonarme yapı sistemlerinin aksine, sıradışı hava koşulları haricinde her şartta montajları yapılabilir. Bu nedenle inşaat süreleri kısadır. Yapının herhangi bir neden ile sökülmesi gerektiğinde bu işlem hızla yapılabilmekte ve buna ek olarak sökülen çelik sistem başka bir yerde çok az kayıpla tekrar aynı malzemelerle inşa edilebilmektedir. Büyük açıklıkların olduğu sistemlerde de betonarme yapı malzemeleri ile geçilemeyen mesafeler çelik taşıyıcı sistemlerle rahatlıkla geçilebilmektedir. Çelik yapı elemanlarının kalitesi sürekli denetim altındadır. Fabrika koşullarında standartlara uygun ölçü ve değerlerde üretilirler. Homojen ve izotropik bir malzeme olduğundan kendisinden beklenen davranışı gösterir ve bundan dolayı statik hesaplamalardaki hata payı çok düşük olur.

Çelik taşıyıcı sistemli binalar, mühendislik uygulamaları yönünden gelişmiş ülkelerin yapı sektöründe oldukça fazla yer bulmalarına karşın ülkemizde yüksek maliyetleri nedeniyle betonarme sistemli binalara oranla çok daha az sayıda uygulanma şansı bulmuşlardır. İstatistiksel olarak çelik yapıların bazı gelişmiş ülkelerdeki sektör payları Avrupa’da % 50, Amerika’da % 70, Japonya’da ise % 80 civarında iken, ülkemizde bu oran sadece %5 civarındadır. Şüphesiz bu sistemlerin daha ekonomik olarak boyutlandırılıp inşa edilebilmesi, sismik performansları da oldukça yüksek olan bu yapıların ülkemiz gibi aktif deprem riski taşıyan bölgelerde yaygınlaşmasına katkı sağlayacak ve böylece deprem sonucu oluşacak hasarlar minimum seviyeye indirilecektir.

Ülkemizde mühendislik uygulamalarında yapı optimizasyonu hemen hemen hiç kullanılmamaktadır. Halbuki, yapı optimizasyonu ile elemanları hazır profil listelerinden seçilen çelik yapıların en düşük ağırlıkla tasarlanması, dolayısıyla en düşük maliyetle inşa edilmesi mümkündür. Çelik taşıyıcı sistemli binaların yapı optimizasyonu kullanılarak en ekonomik olarak tasarlanabilmeleri ve bunun sonucu olarak da ülkemizdeki mühendislik uygulamalarındaki kullanımlarının yaygınlaştırılması gerekmektedir. Bu kapsamda, çelik taşıyıcı sistemli binalar üç boyutlu olarak modellenerek optimum boyutlandırma problemi ülkemiz şartnamelerine göre formüle edilip ve elde edilen ayrık değişkenli optimizasyon probleminin çözümü, son yıllarda geliştirilmiş olan stokastik optimizasyon teknikleri kullanılarak yapılacaktır. Yapıların optimum tasarımları kapsamında, yapı elemanlarının kesitleri ve kolon elemanlarının doğrultuları tasarım değişkenleri olarak alınacaktır. Yapılara etkiyen yatay ve düşey yükler (rüzgar, deprem, ölü, hareketli ve kar yükleri) TS500 ve UBC97 şartnamelerine göre tanımlanacak ve yine bu sistemlerin tasarım kriterleri için TS 648 (Building Code for Steel Structures) ve AISC–ASD (American Institute of Steel Construction, Allowable Stress Design) şartnamelerinde öngörülen hükümler esas alınacaktır.

 

Örnek Çelik Konstrüksiyon Yapılar:

Depo Yapısı (Senegal)

Çok uluslu meşrubat şirketi için Senegal’de inşa edilmesi planlanan çelik konstrüksiyon deponun tasarımı yapılmıştır. Depo yapısı uzay kafes sistemi ile kapatılmış olup oturma alanı 1000 m2’dir. 20 m’lik kısa açıklık kolonsuz geçilmiş, 50 m’lik uzun açıklık ise 10 m’de bir kolonla bölünmüştür. Deponun kullanılabilir yüksekliği ise 6 m’dir. EUROCODE 3-1993’e göre tasarlanan depo yapısının ön, yan ve perspektif görünüşleri aşağıdadır.



Portatif Yaya Köprüsü (Çin)

Uluslar arası bir organizasyon için kısa sürede montajı ve demontajı yapılabilen, portatif çelik konstrüksiyon köprü tasarımı yapılmıştır. Sistem 5 m. boyunda, 2 m. genişliğinde ve 4.5 m. yüksekliğindeki çelik konstrüksiyon hücrenin yan yana gelmesiyle oluşmaktadır. Bir hücre ise 4 farklı tip modülün birbirine monte edilmesiyle meydana gelmektedir. Birçok farklı yük kombinasyonuna göre ve EUROCODE’a uygun biçimde tasarımı yapılan bu hücrenin toplam ağırlığı ise sadece 800 kg’dır ve zeminde montajı tamamlandıktan sonra vince gerek duyulmadan bir palanga sistemiyle doğrultulup kullanıma hazır hale getirilebilir. Kullanım ihtiyacına ve gerekli açıklığa göre yeterli miktarda hücre yan yana konularak köprü formu elde edilebilir. Sistemin modüler oluşu, uzun mesafelerde daha fazla hacmin TIR’larla taşınabilmesine olanak sağlamaktadır. Sistem yaya köprüsü olarak kullanılabileceği gibi spor karşılaşmalarında medya mensuplarına uygun yükseklikte karşılaşmayı takip edebilecekleri, çekim yapabilecekleri bir ortam sunmaktadır. Montajının kolay ve kısa sürede yapılabiliyor olması işçilik maliyetini oldukça düşürmektedir. Sistemin çeşitli kombinasyonları ve perspektif görüntüleri aşağıda sunulmuştur.





Kanopi Tasarımı (Türkiye)

Özel bir hastanenin acil servisinin girişinin üzeri, yaklaşık 45 m2’lik alan kanopi ile kapatılmıştır. Kanopi, betonarme 20 cm.lik 4 adet betonarme kolona oturacak biçimde çelik konstrüksiyondan tasarlanmıştır. Kanopi 7.75 m. boyunda, 5.60 m. eninde ve 0.70 m yüksekliğinde olup ağırlığı 1110 kg’dır. Kanopinin planı ve çeşitli görünüşleri aşağıdadır.



Sosyal Konut Tasarımı (Libya)

Libya’da 5000 adet yaptırılması planlanan, mimari tasarımlarına sadık kalarak 160 m2 ve 197 m2’lik 2 farklı tip sosyal konut hafif çelik konstrüksiyondan tasarlanmıştır. Her iki tip bina için de iç mekân, dış mekân ve iklimlendirme ana bileşenlerini barındıran detaylı fiyat analizleri yapılmış olup 36 adet birim fiyat teklifi oluşturulmuştur. Tasarım EUROCODE 3-1993’e göre yapılmış olup modeller aşağıda sunulmuştur.




Depo Yapısı (Türkiye)

Bir mermer firması için inşa edilmesi planlanan çelik konstrüksiyon deponun tasarımı yapılmıştır. Depo yapısı üçgen makaslarla kapatılmış olup oturma alanı yaklaşık 400 m2’dir. 22 m’lik uzun açıklık kolonsuz geçilmiş, 18 m’lik kısa açıklık ise 6 m’de bir kolonla bölünmüştür. Deponun yüksekliği 7.5 m. olup 6 m.lik yükseklikte de 22 m açıklıklı ve 10 ton kapasiteli kren yer almaktadır. Depo yapısının modeli aşağıdadır.







30 mt Çelik Konstrüksiyon Kule (Türkiye)



 
©2007 Enti Muhendislik  Celik Konstruksiyon
 

Copyright© 2010 "Enti Muhendislik". Her Hakkı Saklıdır

56. Sokak No:125 Ostim Ankara Türkiye

Tel: + 90 312 385 86 66 GSM: +90 533 327 44 60 Fax: +90 312 385 86 67 e-posta: pazarlama@enti.com.tr